Automatic Ball Trap

Automatic Ball Trap, of ook wel Ball Trap genoemd is een uit Engeland afkomstige discipline, die is gereglementeerd door de CPSA (Clay Pigeon Shooting Association). Ball Trap maakt gebruik van een enkele machine die in een put is geplaatst, en constant oscilleert in zowel de horizontale als de verticale vlakken. De machine werpt de kleiduiven tot 75 meter ver, en op 10 meter afstand van de machine varieert de hoogte van de kleiduif van c.a. 1,5 meter tot 3,5 boven de grond. Verder varieert de horizontale hoek waaronder de kleiduiven worden geworpen van 0 tot 32,5 graden naar beide zijden. De kleiduif wordt zonder vertraging afgedrukt op afroep van de schutter, in de hoek waarop de machine zich op dat moment bevindt. Dit betekent dat het trajekt van de kleiduif volledig willekeurig is, en niet door de schutter kan worden voorspeld. Ook is elke ronde anders, en elke schutter krijg unieke kleiduiven te schieten.

Elke ronde bestaat uit 25 enkele kleiduiven welke 2 keer mogen worden beschoten, wat betreft de score maakt het niet uit of de kleiduif met het eerste of het tweede schot wordt getroffen. De meeste wedstrijden worden geschoten over 4 rondes dus met een maximum totaal score van 100.

Ball Trap wordt geschoten in rottes van 6 schutters, de eerste vijf schutters bemannen de schietposten en de zesde schutter wacht net als bij compak sporting achter post 1. De schutters roepen om beurten een kleiduif af en wanneer de schutter op post 5 zijn kleiduif heeft geschoten, schuiven alle schutters een post naar rechts door. De schutter achter post 1 neemt nu post 1 in en de schutter van post 5 blijft wachten achter post 1. Dit gaat zo door tot iedere schutter 25 kleiduiven gepresenteerd heeft gekregen.